August 27, 2024
Boligkontoret Århus har fået et bedre overblik over deres projekter
Starten på den digitale fremtid

I en branche, hvor koordination og effektivitet er nøglen til succes, har Boligkontoret Århus taget skridtet ind i en mere digitaliseret fremtid. Med introduktionen af Byggeprojekt.dk har Boligkontoret Århus med omkring 6000 lejligheder formået at forenkle og forbedre håndteringen af deres mange bygge- og renoveringsprojekter.

Mange platforme skabte udfordringer

Tidligere stod Boligkontoret Århus over for udfordringen med at jonglere mellem forskellige platforme for hvert nyt byggeprojekt, afhængigt af de eksterne samarbejdspartners præferencer. Dette resulterede i en fragmenteret og ofte ineffektiv håndtering af projektdata, hvor medarbejderne skulle navigere mellem adskillige systemer, hver med deres unikke login og brugerflade.

"Inden vi indledte et samarbejde med byggeprojekt.dk, så var det typisk vores samarbejdspartners forskellige platform, vi brugte... det gjorde, at vi skulle holde styr på hvilken platform det enkelte projekt ligger på."

Én platform skaber overblik

For at komme udfordringerne til livs, valgte Boligkontoret Århus at implementere Byggeprojekt.dk som deres platform, for alle byggeprojekter. Det giver dem et overblik, som gør at de kan supportere hinanden hvis der skulle blive brug for det.

"Vi sidder flere forskellige projektledere og har flere forskellige projekter, men at det er samlet på én platform giver os et bedre overblik over, hvad er det for nogle projekter der er i gang. Og hvis vi skal dække ind for hinanden så ved vi, det er inde på Byggeprojekt.dk det hele foregår."

Det skal være nemt for alle

Med flere interessenter på et byggeprojekt, skal det være nemt for alle at komme i gang med en digital platform. Med en intuitiv brugerflade bliver det nemt for alle involverede at navigere og samarbejde på tværs af afdelinger og eksterne samarbejdspartnere. Med alle relevante oplysninger let tilgængelige og en brugervenlig grænseflade bliver det enklere for alle at bidrage til og følge med i projektets udvikling, hvilket skaber en mere sammenhængende og vellykket arbejdsproces.

"Vi skal selvfølgelig lige ind og vise de medarbejdere, hvordan platformen fungerer og hvordan brugerfladen den er. Men ellers så synes jeg egentlig den er rimelig intuitiv at gå til, og i har jo også en en god support man altid kan få fat i."

Et værdifuldt samarbejde

Gennem brugen af Byggeprojekt.dk har Boligkontoret Århus opnået væsentlige forbedringer i projektstyringen. Med alle projekter samlet på én platform er det blevet nemmere at opretholde en ensartet arbejdsproces og sikre, at alle projektledere og samarbejdspartnere har adgang til de samme opdaterede informationer. Dette har ikke alene sparet tid ved oprettelse og administration af projekter, men også forbedret samarbejdet og informationsoverførslen mellem forskellige afdelinger og eksterne parter.

"Det er jo helt klart noget, der spares tid på, og det er også noget, der gør, at vi med sikkerhed ved, hvad der er tilgængeligt for hvilke parter i sagen."

Boligkontoret Århus’ erfaringer med Byggeprojekt.dk demonstrerer kraften i digital transformation inden for byggebranchen. Ved at centralisere deres projektstyring på én enkelt platform, har de ikke alene forbedret interne arbejdsprocesser, men også styrket deres samarbejde med eksterne partnere. Dette eksempel understreger vigtigheden af at vælge de rette digitale værktøjer til at støtte og forbedre virksomhedens operationelle effektivitet.

Mikkel Tolstrup Gjørtz
Projektleder